aricol semnat de A.C.Nedelea aparut in Adevarul din data de 24 mai 2005

Copiii romani sunt crescuti si educati intr-o “conserva culturala”

“In Romania interzicerea spontaneitatii si creativitatii copiilor este principala forma de educatie. Ne bazam pe acumularicantitative pe invatarea a cat mai multor limbi straine, pe cat mai multe probleme de matematica rezolvate.   Copilul este un robotel plin de cunostinte, caruia i se interzice insa contactul cu naturalul”, aceasta este concluzia la care au ajuns psihologii Centrului de Psihologie pe Actiune si Psihoterapie (CPAP). Ei atrag atentia asupra “conservei culturale” in care sunt crescuti si educati copiii romani si asupra impactului pe care acest lucru l-ar putea avea asupra capacitatii de adaptare si integrare a maturilor de maine in societate. Specialistii incurajeaza parintii, educatorii, profesorii sa ia in considerare tot mai mult spontaneitatea. “Aceasta este o stare naturala de manifestare a omului si in special a copilului. Ea este esentiala in dezvoltarea creativitatii. Copilul caruia i se interzice spontaneitatea va deveni un adult stereotip, fara capacitate de adaptare si integrare in societate”, explica sihologul Catalina Hetel. Psihologii considera joaca in aer liber, in parcuri, in natura, in general, ca un prim pas. Jocul in natura cu alti copii sau cu adultii este principala modalitate prin care copilul cunoaste lumea inconjuratoare, isi dezvolta capacitatea de a intelege si de a invata”, spun psihologii. Copilul care se joaca dobandeste experienta, jocul in echipa creste spiritul de competitie si autocontrolul. El invata sa castige, dar si sa piarda, sa incerce mai mult si mai bine, data viitoare, sa-si depaseasca limitele. “Si asta chiar daca implica murdarire. Multi parinti interzic copiilor joaca in aer liber pentru ca se murdaresc si astfel ii fac de ras. Aceste interdictii in copilarie au, insa, efecte grave, ulterior, asupra maturului”, spune psihologul Alexandru Antonescu. Este necesara si alaturarea parintelui in jocul copilului. “Este bine ca omul adult sa intre in lumea copiilor acceptind regulile sale si nu sa forteze copilul sa intre in lumea adulta”, mai explica psihologii. Sportul este o alta forma de manifestare si de educatie. El devine un element de dezvoltare a structurii psihice.