Lipsa de informatie referitoare la orice tema, lasa loc imaginarului. Acolo unde istoria nu ne-a dat nici un indiciu, nevoia noastra de a gasi o explicatie, de a modela trecutul conform dorintelor noastre, ne-a facut sa cautam argumente, dovezi circumstantiale, analogii, pentru a completa puzzle-ul. Imaginea astfel obtinuta nu este neaparat “adevarul istoric”, ci adevarul pe care ni-l doream, cel care ne legitimeaza, cel de care avem nevoie.

Una dintre cele mai controversate inscriptii din istoria romanilor o reprezinta textul “DECEBALVS PER SCORILO”, aflata pe un vas descoperit in Muntii Orastiei la Gradistea Muncelului. Prin forma sa conica, dimensiuni, datorita orificiilor practicate in doua grupuri de cate doua sub buza ingrosata, vasul este un unicat in ceramica dacica. Sub buza, inainte de ardere, au fost imprimate de patru ori cate doua stampile. Prima contine incadrat intr-un cartus dreptunghiular cuvantul “DECEBALVS” iar cealalta intr-o caseta similara cuvintele “PER SCORILO”.  Din cele patru ştampile s-au păstrat întregi doar două, iar din a treia doar prima parte, “DECEBALVS”. Cele doua inscriptii nu sunt dispuse in aceasi rand, iar cea de a doua este imprimata rasturnat. Acest fapt ma duce cu gandul ca este vorba de doua texte total separate. Nu cred ca inscriptia se poate citi si traduce in forma pe care au propus-o majoritatea istoricilor.

Dar un lucru despre care nu ai informatii, poate sa fie orice. Odata cu publicarea vasului au aparut si primele interpretari.

Constantin Daicoviciu, cel care a condus primele sapaturi sistematice in zona (1954) si care a gasit mai multe fragmente din vas a propus traducerea textului in limba daca, prin: Decebal, fiul lui Scorilo. Cuvantul “PER” nu poate sa insemne decat fiu in limba daca arata acesta. Argumentul era existenta unor patronime de felul Ziper, Seiciper. Decebal era clar cine era, cat despre Scorilo, acesta apare mentionat in Getica lui Iordannes, ortografiat Coryllus si in Stratagemele lui Frontinus, scris Scorylus. Dacistii au imbratisat imediat teoria venita in sprijinul viziunii lor despre statul geto-dac.

O alta interpretare data inscriptiei a fost Decebal prin Scorilo.  I.I.Russu, cel mai mare specialist in limba traco-daca a considerat că Decebalus este un nominativ latin clar, iar cuvântul per poate fi prepoziţia latină per ‘prin’ sau ‘pentru. Decebalus, poate chiar regele, ar fi proprietarul atelierului, iar Scorilo, olarul. Pentru ambele teorii exista argumente si contra argumente, reputati istorici si specialisti situindu-se de ambele parti.

Exista si o multime de alte interpretari, una mai elaborata si mai fantasmagorica decat alta. Dupa Adrian Bucurescu, autorul Daciei secrete, traducerea corecta este “Creat pentru casa lui Decebal”. Scorilo semnifica in limba daca creat, scris impodobit iar particula VS din primul cuvant se refera la notiunea casa.

“Decebal este cel ce controleaza puterile lui Scorilo” este alta talmacire a celor trei cuvinte presupuse a fi in limba daca. Decebal este dor un titlu care arata cat de evoluata spiritual era persoana care il purta iar Scorilo face referire la Zorila (in denumire populara), deci la Sirius.

Cea mai interesanta explicatie pe care am gasit-o pentru faptul ca “PER SCORILO” apare scris cu susul in jos este aceea romanii, chiar daca erau analfabeti trebuiau sa verse continutul vasului numai pe o parte, cea cu scris, si aceasta era marcata. La golire se murdarea o singura parte de fiecare data. “PER SCORILO” inseamna intr-un dialect italian : pentru scurgere. De remarcat ca inscriptia se gaseste langa orificiile de scurgere.

de Voicu Hetel

© Copyright Hetel.ro 2011.